
Op 31 oktober 2025 kwamen vertegenwoordigers van de EU en India samen in het kader van werkgroep 1 van de Handels- en Technologieraad om de vooruitgang in de digitale werkstromen te evalueren. De vergadering werd gezamenlijk voorgezeten door directeur-generaal Roberto Viola van het directoraat-generaal Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie (DG CNECT) van de Europese Commissie en secretaris Krishnan van het Indiase ministerie van Elektronica en IT (MeitY).
De vergadering besprak niet alleen de huidige vooruitgang, maar bood ook de gelegenheid om na te denken over de volgende stappen in de aanloop naar de volgende ministeriële bijeenkomst van de Handels- en Technologieraad die gepland is voor 2026. De besproken onderwerpen varieerden van halfgeleiders tot digitale openbare infrastructuur tot digitale vaardigheden, AI, high performance en kwantumcomputing, IT- en telecomnormalisatie.
De Handels- en Technologieraad EU-India werd in 2022 opgericht door Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en premier Narendra Modi van India. De Handels- en Technologieraad biedt de gelegenheid om gemeenschappelijke uitdagingen op het gebied van handel, technologie en veiligheid aan te pakken, onze samenwerking te verdiepen en een mensgerichte aanpak van de digitale transformatie te bevorderen.
In het kader van werkgroep 1 bespreken de EU en India digitale prioriteiten, waarbij de nadruk ligt op het benutten van hun sterke punten om geavanceerde en betrouwbare digitale technologieën te ontwikkelen die hun respectieve burgers ten goede komen.
Lees meer over het partnerschap tussen de EU en India.